Pembelajaran Zakat Secara Atas Talian

Learning Zakat Online

Authors

  • Nur Nazira Rahim Pelajar Siswazah, UKM
  • Hasanah Abd Khafidz Pensyarah Kanan, UKM
  • Zulkefli Aini Pensyarah Kanan, UKM

DOI:

https://doi.org/10.33102/jfatwa.vol0no0.280

Keywords:

zakat, pembelajaran atas talian (online), revolusi industri 4.0, e-learning

Abstract

Online learning is an important medium in the era of globalization affected the industrial revolution 4.0. It is a medium to disseminate information and develop something specifically related to learning zakat. Learning about zakat through online learning can be achieved through  mediums such as Youtube, website, social media and applications. The technology-assisted learning has its own peculiarities in terms of content delivery to user. However, learning about zakat on-line generally is a form of micro learning and basic knowledge that caused the user to lose control of the topics thoroughly. Therefore, the study was carried out to study the content of learning zakat on-line. The methodology of this study users thematic content analysis. The study found that there is a lack of learning of zakat on-line compared with the content debated by jurists in textual sources. Accordingly, the implication of this study is that academics should develop a medium of online learning which a more complete and comprehensive.

Abstrak

Pembelajaran atas talian merupakan medium penting dalam era globalisasi yang terkesan daripada revolusi industri 4.0. Ia merupakan medium bagi menyebarkan dan mengembangkan sesuatu maklumat khususnya berkaitan pembelajaran zakat. Pembelajaran mengenai zakat secara atas talian boleh dicapai melalui medium seperti Youtube, laman sesawang, media sosial dan aplikasi. Kaedah pembelajaran berbantukan teknologi ini mempunyai keunikan tersendiri dari segi penyampaian kandungan mengenai zakat kepada pengguna. Walaubagaimanapun pembelajaran zakat secara atas talian umumnya merupakan satu bentuk pembelajaran mikro dan ilmu asas sahaja yang menyebabkan pengguna tidak dapat menguasai topik-topik secara menyeluruh. Oleh itu, kajian dilakukan untuk mengkaji kandungan pembelajaran zakat secara atas talian. Metodologi kajian ini menggunakan kaedah analisis kandungan secara tematik. Hasil kajian mendapati terdapat kekurangan kandungan pembelajaran zakat secara atas talian berbanding kandungan yang dibahaskan oleh fuqaha dalam sumber tekstual. Sehubungan dengan itu, implikasi daripada kajian ini ialah ahli akademik perlu membangunkan satu medium pembelajaran atas talian yang lebih lengkap dan menyeluruh.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-09-30

How to Cite

Rahim, N. N., Abd Khafidz, H., & Aini, Z. (2019). Pembelajaran Zakat Secara Atas Talian: Learning Zakat Online. Journal of Fatwa Management and Research, 17(2), 185–201. https://doi.org/10.33102/jfatwa.vol0no0.280