Pengajian Qiraat di Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah, Usim: Analisis Terhadap Tahap Kefahaman Qiraat

Qiraat Studies In Faculty Of Qur'anic And Sunnah Studies, USIM: An Analysis Of Qiraat Understanding Level

Authors

  • Zainora Daud Senior Lecturer
  • Hayati Hussin Senior Lecturer
  • Khairul Anuar Mohamad Senior Lecturer
  • Mohd Shamsul Hakim Abd Samad Senior Lecturer

DOI:

https://doi.org/10.33102/jfatwa.vol13no1.174

Keywords:

Pengajian Qiraat, ithbat, tahrik, Quran dan Sunnah, Quran dengan Multimedia., Pengajian Qiraat, Ithbat, Tahrik, Quran dan Sunnah, Quran dengan Multimedia

Abstract

Qiraat Studies is a relational knowledge that discusses ways of Quranic recitation with the agreed and disputed recital based on the authentic sanad narrated by the qiraat scholars including hadhaf, ithbat, taḥrik, taskin, al-fasl, al-wasl and in any similar manners through talaqqi and musyafahah. The findings from the previous studies showed that the qiraat capability among the students is still at a moderate level, with some constraints within themselves as well as the ABM usage in the classroom. The Faculty of Quranic and Sunnah Studies, USIM is the first Public University faculty in Malaysia to introduce the Bachelor of Quran and Sunnah Studies (With Honors) program and has offered the subject of Qiraat and Hafazan as a compulsory course and Qiraat Amali II as an elective subject in this program. While Qiraat Amali I and Qiraat Amali II are the compulsory courses in the Bachelor of Quran Studies with Multimedia (Hons). The objective of this research is to identify students' background and to study the level of students' understanding of Qiraat. The research design used was a quantitative method using a survey method. The level of Alpha Cronbach's reliability value obtained for all instruments in the questionnaire was high (> 0.8). A total of 201 respondents answered the questionnaires distributed among the two Bachelor Degree programs namely the Quran and Sunnah and the Quran with Multimedia based on the Proportionate Stratified Random Sampling. The findings show that the level of understanding of students in qiraat studies is good but still requires continuous improvement so that students would have a high interest and passion in the field of qiraat studies.

ABSTRAK

Pengajian Qiraat ialah satu ilmu berkaitan yang membincangkan cara-cara sebutan kalimah-kalimah al-Quran dengan pelaksanaan yang disepakati dan diperselisihkan bersandarkan sanad yang aī yang diriwayatkan oleh imam-imam qiraat  merangkumi hadhaf, ithbat, tarik, taskin, al-fasl, al-wasl dan seumpamanya melalui kaedah talaqqi dan musyafahah. Hasil dpatan kajian-kajian lepas menunjukkan bahawa tahap penguasaan qiraat para pelajar masih berada di tahap sederhana, di tambah dengan beberapa kekangan dalam aspek kendiri pelajar serta  penggunaan ABM dalam kelas. Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah, USIM merupakan sebuah fakulti Universiti Awam pertama di Malaysia telah memperkenalkan program Ijazah Sarjana Muda Pengajian Quran dan Sunnah (Dengan Kepujian) dan telah menawarkan kursus Pengantar Qiraat dan Hafazan sebagai kursus wajib. Turut ditawarkan ialah kursus Qiraat Amali II sebagai kursus elektif dalam kedua-dua program. Manakala subjek Qiraat Amali I dan Qiraat Amali II sebagai kursus wajib dalam program Ijazah Sarjana Muda Pengajian Quran dengan Multimedia (Dengan Kepujian). Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti latarbelakang pelajar dan mengkaji tahap kefahaman pelajar terhadap pengajian qiraat. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah kaedah kuantitatif dengan menggunakan metode soal selidik. Tahap nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach yang diperoleh bagi semua instrumen dalam soal selidik adalah tinggi (>0.8) Sebanyak 201 responden telah menjawab soal selidik yang diedarkan bagi kedua-dua program pengajian iaitu Ijazah Sarjana Muda Pengajian Quran dan Sunnah serta Ijazah Sarjana Muda Quran dengan Mutimedia mengikut persampelan Proportionate Stratified Random Sampling. Dapatan hasil kajian menunjukkan tahap kefahaman para pelajar dalam pengajian qiraat berada pada tahap baik, namun masih memerlukan penambahbaikan yang berterusan agar para pelajar mempunyai minat dan kesungguhan yang tinggi dalam bidang pengajian qiraat.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zainora Daud, Senior Lecturer

Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia, 71800 Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan

Hayati Hussin, Senior Lecturer

Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia, 71800 Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan

Khairul Anuar Mohamad, Senior Lecturer

Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia, 71800 Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan

Mohd Shamsul Hakim Abd Samad, Senior Lecturer

Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia, 71800 Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan

References

Buku

Al-Fayruz Abadi, “Qara’a,” 1419H/1998M. Al-Qamus al-Muhiţ. Beirut: Mua’ssasah al-Risalah.

Hayati Hussin et.al, 2010.“Silibus Pengajian Qiraat di Universiti Muhammad V Morocco dan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor: Kajian Perbandingan” (Prosiding, Seminar ICIED, Bangi, Selangor: Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia, 29 November-1 Disember 2010.

Muhammad Fairuz A.Adi et.al, 2010.“Silibus Pengajian Qiraat di Ma’ahad Qiraat Shubra di Mesir dan Darul Quran JAKIM: Kajian Perbandingan” (Prosiding Seminar ICIED, Bangi, Selangor: Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaya, 29 November-1 Disember 2010.

Mok Soon Sang. 2009. Literatur dan Kaedah Penyelidikan. Selangor: Penerbitam Multimedia Sdn Bhd

Robert V.Krejcie dan Darylen W.Morgan. 1970. “Determining Sample Size for Research Activitie dalam Educational and Psychological Measurement”, Vol. 30. Duluth: University of Minnersota.

Sabitha Marican. 2005. Kaedah Penyelidikan Sains Sosial. Petaling Jaya: Pearson Malaysia Sdn Bhd

Shihab al-Din Aḥmad bin Muḥammad bin Aḥmad bin‘Abd al-Ghānī Al-Dimyāṭī, 1419H/1998. Ithaf al-Fudala’ al-Bashar bi al-Qira’at al-‘Arba’ ‘Ashr. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Uma Sekaran. 2003. Research Methods For Bussiness A Skill-Building Approach Ed. 4th. Inc: US Amerika: John Wiley&Sons.

Jurnal

Abd Rahman Abd Ghani etal. 2012. “Kurikulum Pengajian dan Permasalahan Qiraat di KUIS: Kajian di Jabatan Tahfiz al-Quran dan al-Qiraat”. Jurnal Pengajian Islam. Selangor: Unit Pembangunan dan Penyelidikan, Akademi Islam KUIS

Zainora Daud dan Mustaffa Abdullah. 2014. Keberkesanan Kurikulum Qiraat Di Kalangan Pelajar Darul Quran: Satu Tinjauan Awal. E – Journal Of Arabic Studies And Islamic Civilization. Bil.1, No.169-180.

Zainora Daud etal, 2015. Pembelajaran Kurikulum Qiraat: Satu Kajian terhadap Persepsi Pelajar Syukbah Qiraat di DQ dan MTQN. Jurnal Sultan Alauddin Shah. Vol 2. bil.1. No. 1-8. Selangor: Penerbit Pusat Pengajian Teras, KUIS.

Published

2019-01-18

How to Cite

Daud, Z., Hussin, H., Mohamad, K. A., & Abd Samad, M. S. H. (2019). Pengajian Qiraat di Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah, Usim: Analisis Terhadap Tahap Kefahaman Qiraat: Qiraat Studies In Faculty Of Qur’anic And Sunnah Studies, USIM: An Analysis Of Qiraat Understanding Level. Journal of Fatwa Management and Research, 13(1), 288–300. https://doi.org/10.33102/jfatwa.vol13no1.174

Issue

Section

Seminar Papers